nowelizacja 2022 roku- przygotuj się - Ustawa obowiązuje od dnia 1 stycznia 2023 r.
Na szkoleniu z obsługi reklamacji omówione zostaną kwestie związane z dochodzeniem przez klientów roszczeń (z tytułu rękojmi, gwarancji, odszkodowawczych) bezpośrednio od Państwa firmy, jak również roszczeń jakie przysługują Państwu w stosunku do kontrahentów. Celem szkolenia z obsługi reklamacji jest nabycie przez uczestników praktycznych umiejętności w zakresie realizacji procedur reklamacyjnych i dochodzenia roszczeń.
USTAWA OBOWIĄZUJE od 1 stycznia 2023 r. Nowelizacja ustawy o prawach konsumenta z podpisem Prezydenta. Ważne!!
Nowelizacja reklamacji 2022
1. Zmiana podstaw prawnych procedowania reklamacji zgłaszanych przez Konsumentów i „Przedsiębiorców Uprzywilejowanych”(PP) (już nie Kodeks cywilny a ustawa o Prawach konsumenta!!!); wpływ zmiany przepisów na umowy/OWS/regulaminy/karty gwarancyjne/ formularze/ wzory odpowiedzi na reklamacje oraz procedurę reklamacyjną
2. Nowe i zmienione definicje: towaru, trwałości, funkcjonalności, wady
3. Niezgodność towaru z umową:
a) w jakich przypadkach towar będzie uznawany za zgodny z umową:
- jak niezgodność opisu, ilości, jakości, kompatybilności, funkcjonalności towaru wpływa na odpowiedzialność Sprzedawcy/Wykonawcy
- wpływ przepisów prawa, norm technicznych, dobrych praktyk na ocenę towaru
- co gdy towar nie ma cech typowych, które konsument może zasadnie, oczekiwać, biorąc pod uwagę charakter towaru oraz publiczne zapewnienia (np. zawarte w reklamie)
- brak akcesoriów i instrukcji, których dostarczenia razem z towarem konsument może rozsądnie oczekiwać
- zgodność towaru z wzornikami, próbnikami
b) kiedy Sprzedawca/Wykonawca nie odpowiada za brak zgodności towaru z umową
c) kto odpowiada za niewłaściwe zamontowanie towaru, znaczenie instrukcji montażu
d) okres odpowiedzialności Sprzedawcy/Wykonawcy za brak zgodności towaru z umową (2 lata – towary nowe, 1 rok – towary używane), 2 lata domniemania braku zgodności towaru z umową
4. Uprawnienia z tytułu niezgodności towaru z umową:
a) naprawa
b) wymiana
- w jaki sposób można zablokować żądanie Konsumenta/PP w zakresie naprawy albo wymiany
- czy zawsze Sprzedawca/Wykonawca ponosi koszty naprawy lub wymiany
- kto odpowiada za odebranie towaru od Konsumenta/PP, kto ponosi związane z tym koszty
- kto demontuje towar oraz montuje go po dokonaniu naprawy lub wymiany
c) obniżenie ceny
d) odstąpienie od umowy
- w jakich sytuacjach Konsument/PP może żądać obniżenia ceny lub odstąpienia od umowy
- o ile obniża się cenę towaru
- w jakim terminie należy zwrócić środki Konsumentowi/PP
- istotność wady jako warunek odstąpienia od umowy. Domniemanie istotności wady
- prawo do odstąpienia od umowy (zwrotu) w zakresie towarów nabytych wraz z towarami niezgodnymi z umową („rozsądne oczekiwanie klienta”)
5. Prawo klienta do powstrzymania się z zapłatą za towar do chwili naprawy, wymiany, obniżenia ceny, odstąpienia od umowy.
6. Gwarancja trwałości – nie może przewidywać warunków naprawy lub wymiany mniej korzystnych dla Konsumenta/PP, niż wynikające z nienależytego wykonania umowy!!
Nowelizacja 2021 (data wejścia w życie – 01.01.2021r.):
1. Przedsiębiorca „Uprzywilejowany” – nowo uprzywilejowany podmiot w postępowaniu reklamacyjnym i nie tylko. Definicja Przedsiębiorcy „Uprzywilejowanego”
2. Przedsiębiorca „Uprzywilejowany” a rękojmia, gwarancja, postępowanie odszkodowawcze; jak zabezpieczyć się przed reklamacjami Przedsiębiorcy „Uprzywilejowanego”, istotne zagrożenia dla przedsiębiorców nieuprzywilejowanych
3. Prawa Przedsiębiorcy „Uprzywilejowanego” z tytuł rękojmi. TERMIN na ustosunkowanie się do reklamacji Przedsiębiorcy „Uprzywilejowanego” z tytułu rękojmi (14 dni); domniemanie odpowiedzialności sprzedawcy
4. Wpływ nowelizacji na umowy, OWS, regulaminy, karty gwarancyjne, formularze reklamacyjne, wzory odpowiedzi na reklamacje
5. Prawa Przedsiębiorcy „Uprzywilejowanego” z tytułu gwarancji
6. Dochodzenie roszczeń odszkodowawczych przez Przedsiębiorcę „Uprzywilejowanego”
7. Prawo Przedsiębiorcy „Uprzywilejowanego” do „zwrotu” towaru (kupionego przez Internet, telefon, e-mail, od przedstawiciela handlowego) bez podania przyczyny (nawet do 12 miesięcy). Analiza wybranych przypadków, gdy Przedsiębiorca „Uprzywilejowany” nie będzie skorzystać z uprawnienia do „zwrotu” towaru
Przedsiębiorca „Uprzywilejowany” – osoba fizyczna zawierająca umowę bezpośrednio związaną z jej działalnością gospodarczą (jednoosobowa działalność gospodarcza), gdy z treści tej umowy wynika, że nie posiada ona dla niej charakteru zawodowego
UWAGA! Po zapisaniu się na szkolenie i rejestracji, wszystkie kwestie techniczne będą przesyłane mailowo na dzień przed szkoleniem. Warunkiem uczestnictwa w szkoleniu jest dokonanie przedpłaty przed rozpoczęciem szkolenia. Organizator nie bierze odpowiedzialności za problemy techniczne lub zerwane połączenie ze strony uczestnika szkolenia.
W celu prawidłowego uczestnictwa w szkoleniu należy posiadać urządzenie (komputer z głośnikami, laptop z głośnikami, smartfon lub tablet) z dostępem do internetu, aby móc w pełni korzystać z możliwości jakie oferujemy. Proponujemy Państwu używać podczas szkolenia słuchawek z mikrofonem (istotne aby móc aktywnie uczestniczyć w interaktywnym wykładzie i mieć możliwość zadawania pytań nie tylko na czacie).
!! Odpowiedzi na pytania nie mogą być traktowane jako udzielenie porady prawnej. Doradztwo prawne może być realizowane jedynie na zlecenie w indywidualnie oznaczonej sprawie.
mecenas Łukasz Świderek
Prawnik, adwokat, przewód doktorski w Zakładzie Prawa Gospodarczego i Handlowego Wydziału Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego, wykładowca na uczelniach wyższych, ekspert w dziedzinie reklamacji, od wielu lat prowadzi wysoko oceniane warsztaty szkoleniowe skierowane do menedżerów działów prawnych oraz specjalistów działów reklamacji (zrealizował ponad 8000 godzin szkoleń). Autor licznych publikacji naukowych (artykuły, książki) z zakresu prawa cywilnego, gospodarczego i handlowego, finansowego oraz prawa upadłościowego i naprawczego.
Prelegent na międzynarodowych, ogólnopolskich i regionalnych konferencjach naukowych. Akredytowany wykładowca na Kursie dla kandydatów na członków rad nadzorczych spółek z udziałem Skarbu Państwa (Kurs Ministerstwa Skarbu Państwa).
Autor licznych publikacji, książek, między innymi:
• „Status notariusza jako punkt wyjścia do zmian w ustawie Prawo upadłościowe i naprawcze”,
• „Proponowane zmiany w prawie upadłościowym i naprawczym – wybrane regulacje”,
• „Sprawozdanie z VIII Dorocznej Konferencji SEAP poświęconej – Umowom w administracji”,
• „Sprawozdanie z II Konferencji – Modelowe rozwiązania zastosowania dokumentu elektronicznego w sądach powszechnych z uwzględnieniem aspektów prawnych, organizacyjnych i ekonomicznych”,
• „Sprawozdanie z Konferencji – Fuzje i przejęcia na polskim rynku kapitałowym”,
• „Sprawozdanie z III Ogólnopolskiego Zjazdu Cywilistów”,
• „Sprawozdanie z VII Ogólnopolskiego Zjazdu Katedr Prawa Handlowego „Prawo handlowe po przystąpieniu Polski do Unii Europejskiej. 75 lat Kodeksu Handlowego” ,
Pozycje książkowe:
• „Spółki handlowe w pytaniach i odpowiedziach", (współautorstwo)
• "Umowy handlowe w pytaniach i odpowiedziach", (współautorstwo)
• "Instytucje prawa handlowego w projekcie kodeksu cywilnego" - "Prokura", (współautorstwo)
W CENIE SZKOLENIA UWZGLĘDNIONO
udział w szkoleniu (czas trwania zajęć ok. 4 godzin zegarowych, w zależności od interakcji uczestników) z możliwością zadawania pytań i wyjaśniania wątpliwości, materiały szkoleniowe w formie elektronicznej (istnieje możliwość dosłania wersji papierowej) oraz certyfikat ukończenia szkolenia.
Organizator szkolenia nie wyraża zgody na jakąkolwiek formę utrwalania, powielania, udostępniania lub nagrywania przebiegu szkolenia. Treść szkolenia i materiały szkoleniowe objęte są prawami autorskimi.
Godziny zajęć:
zajęcia rozpoczynają się o godzinie 9:00
logowanie i sprawdzanie ustawień: 8:40 – 9:00
W trakcie szkolenia na bieżąco można zadawać pytania.
Powyższe szkolenie możemy zrealizować również dla Państwa w formie szkolenia zamkniętego stacjonarnej lub zdalnej (on-line) po zmodyfikowaniu zgodnie z Państwa życzeniem. Jeżeli jesteście Państwo zainteresowani realizacją tego szkolenia w swojej firmie prosimy o kontakt.
DODATKOWYCH INFORMACJI UDZIELAJĄ
Agnieszka Paliszewska
tel. +48 532 425 622
tel./fax. 32 338 92 92
e-mail: biuro@liderap.pl
Anna Franik
tel. +48 531 099 692
tel./fax. 32 338 92 92
e-mail: biuro@liderap.pl