zakupy, zapasy w przedsiębiorstwie a zapasy w magazynie i łańcuchu dostaw
Celem warsztatów jest przekazanie wiedzy w zakresie roli, zasadach budowania i optymalizacji zapasów w przedsiębiorstwie. Celem warsztatów jest również uświadomienie, że optymalny poziom zapasów to wysiłek wielu działów a nadmierny zapas znajdujący się w magazynie to skutek błędów, zaniedbania, braku wiedzy, złej analizy potrzeb w całej organizacji.
Współcześnie na rynku wygrywa się dysponując LEPSZYM PRODUKTEM co oznacza nie tylko tańszym ale również lepszym jakościowo ALE CO NAJWAŻNIEJSZE DOSTARCZANYM ZGODNIE Z POTRZEBAMI CZASOWYMI I ILOŚCIOWYMI, produktu gotowego dla klienta ale również w zakresie surowców, komponentów i produktów kooperacyjnych. Aby to zapewnić, na sukces przedsiębiorstwa muszą pracować wszystkie piony i działy organizacji.
Zapasy to również koszt a ich optymalizacja to jedno z najważniejszych zadań organizacji.
Jednym z elementów jest zarządzanie właściwym poziomem zapasów w funkcjonalności zaopatrzenia (zakupów) jak i produkcyjno-sprzedażowej (formatowanie zamówień czyli zagadnienia tzw. półproduktu). W większości przedsiębiorstw problem zapasów „przyporządkowany” jest do magazynu ale stany w magazynie to skutek a nie przyczyna.
Wielokrotnie też uważa się, że sprzedaż czy produkcja mają ograniczenia rynkowe i szczególny nacisk kładziony jest na pion zaopatrzenia. W zakupach mówimy o dwóch podstawowych zadaniach: cenach zakupu ale również co bardzo ważne coraz częściej czyli szczupłym zarządzaniu zapasami.
W założeniu zapasy mają funkcjonalność „przedmiotową” dla sprzedaży produktu ale koszty ich gromadzenia, kapitału oraz utrzymania należy analizować i weryfikować nie tylko jako logistyczne.
Należy pamiętać, że w kontekście zarządzania zapasami niższa cena zakupu nie zawsze oznacza taniej dla organizacji. W czasie szkolenia trener opierając się na swoim szerokim doświadczeniu będzie przekazywał i omawiał rolę i zasady zarządzania zapasami.
KORZYŚCI DLA UCZESTNIKÓW SZKOLENIA:
W trakcie szkolenia dzięki interaktywnej pracy na szkoleniu, analizie case study, wiedzy i doświadczeniu trenera uczestnicy osiągną korzyści w zakresie:
PROGRAM SZKOLENIA
1. Zarządzanie, prognozowanie i optymalizacja zarządzania zapasami w kontekście celów organizacji
a) Model biznesowy organizacji cele, struktura
b) Jak nie tracić pieniędzy – cele organizacji a poziom zapasów?
c) Jak realizować zakupy – czy to nie tak jak tankowanie samochodu?
d) Zapasy to zawsze koszt – invectory w przedsiębiorstwie
• Zapasy na stanie
• Ekonomiczna wielkość dostaw (Economic Order Quantity Model– EOQ)
• Dostawy w toku
• VMI (Vendor Managed Inventory) – zapasy u dostawcy
e) Organizacja i zarządzanie procesem zakupu dla - firmy produkcyjnej i handlowej
f) Make or buy? Jak poprzez optymalizację zapasów wypracować przewagę konkurencyjną
2. Kluczowe elementy w metodologii optymalizacji zapasów – doskonalenie i lean (managment i manufactoring)
a) Zarządzenie procesowe w optymalizacji zapasów - jak to stosować je w praktyce
• Prezentacja Mapy do działań optymalizacyjnych - przepływy materiałowe
• Zacznijmy od planowania - wspólne planowanie działań w organizacji w oparciu o S&OP (sale&operations planning)
• Rola poszczególnych grup zapasów - analiza przyczyn
b) Efektywność i organizację działań na poszczególnych etapach
• Wpływ poszczególnych osób na pewność realizacji zadania i poziom zapasów
• Praca w zespołach – Team Problem Solving
• Metody określania problemów - diagram Ischikawy, zasada Pareto, burza mózgów, histagram, wykresy korelacji itp.
3. Dobór rozwiązań zakupowych, produkcyjnych organizacyjnych - weryfikacja i audyt w kontekście zapasów – czy należy bać się zmian?
a) Produkcja pod zlecenie czy zamówienie z zapasów?
b) Kto jest odpowiedzialny za zapasy – magazyn, zakupy czy np. sprzedaż?
c) Standaryzacja, unifikacja vs rozwiązania dedykowane
d) Kryteria doboru dostawców (zakupy, kooperacja) w procesie – współpraca długo a krótko terminowa , wolumen, elastyczność itp.
e) Procesy optymalizujące zapasy vs poziom obsługi klienta - kryteria oceny i standardy
f) Identyfikacja zapasów ABC, XYZ oraz zapasów w podziale na produkt surowiec, moduł
4. Uzgodnienia, procedury, negocjacje wewnętrzne w optymalizacji zapasów
a) Optymalizacja a nie suboptymalizacja – liczmy koszty łączne (procesowe)
b) Obszar uzgodnień -pojęcie ZOPA i BATNA
c) Procedury pozwalające na optymalizację zapasów
d) Prawidłowa identyfikacja zapasów i ich przydatności w przedsiębiorstwie – zapasy nierotujące
5. Nowoczesne rozwiązania w procesie optymalizacji zapasów
a) Elementy koncepcja doskonalenia Kaizen jako forma doskonalenia organizacji
b) System „dokładnie na czas” – JIT (just in time), Kanban, SMED i POKE-YOKE
c) Czy musimy czuć się zawsze przegranym lub przegranym – współpraca a parnerstwo
d) Może nie transakcja a relacje – zasady współpracy wg Vested Outsourcing
Trener – Praktyk. Menedżer /Ekspert w zakresie zarządzania logistyką, dystrybucją, customer service i eksportem. Niezależny ekspert łańcucha dostaw. Menedżer wyższego szczebla z ponad 20 letnim doświadczeniem zawodowym w wiodących międzynarodowych firmach FMCG min w ZT Kruszwica S.A, OKT Polska, Laboratoria Natury Sp. z o.o.
Biegły sądowy w dziedzinie „Palety w Logistyce”. Z gospodarką paletową związany od 2004 roku poprzez prowadzenie skutecznych projektów wewnątrzfirmowych, stanowisko Dyrektora ds. Rozwoju w firmie Europal Sp z.o.o oraz wielu projektów szkoleniowo- konsultingowych. Obecnie zarządza spółkami zależnymi Laboratoriów Natury Sp. z o.o. na terenie Czech, Słowacji i Węgier. Odpowiada za kompleksowe zarządzanie spółkami w zakresie rozwoju sprzedaży i dystrybucji, logistyki i optymalizacji.Pracował w zespole przygotowującym Karty oceny palet jak również Forum Menedżerów Logistyki ECR Polska. Członek kapituły „Programu poszukiwania produktów innowacyjnych w logistyce” w ogólnopolskim konkursie „Eurologistics”.
Przygotowywał i występował jako prelegent w wielu konferencjach dotyczących palet.
W gronie klientów, dla których prowadził szkolenia zamknięte o specyfice logistycznej (dystrybucja, zarządzanie magazynami i zapasami, zarządzanie gospodarką opakowaniami, customer service i komunikacja w przepływach produktu) są: Leroy Merlin Polska Sp. z o.o, Tesco Polska Sp. z o.o, Kaufland Polska Markety Sp. z o.o. Sp. k, Makro Cash and Carry Polska SA, Kühne und Nagel Sp. z o.o., Wincanton, Werner Kenkel Spółka z o.o, Prime Food Sp. z o.o, Dyckerhoff Polska Sp. z o.o, Zelmer S.A., Bosch Siemens, Animex Foods Sp. z o.o. S.K.A, Kompania Piwowarska SA, Delecta SA, Dyrup Sp. z o.o, Wika Polska spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp. k. i wiele innych. Projekty realizowane przez niego przyniosły znaczące efekty w pozyskaniu nowych klientów i oszczędnościach związanych z optymalizacją procesu obsługi klienta i supply chain.
W CENIE SZKOLENIA UWZGLĘDNIONO
udział w szkoleniu (czas trwania zajęć ok. 5 godzin zegarowych, w zależności od interakcji uczestników) z możliwością zadawania pytań i wyjaśniania wątpliwości, materiały szkoleniowe w formie elektronicznej (istnieje możliwość dosłania wersji papierowej) oraz certyfikat ukończenia szkolenia.
Organizator szkolenia nie wyraża zgody na jakąkolwiek formę utrwalania, powielania, udostępniania lub nagrywania przebiegu szkolenia. Treść szkolenia i materiały szkoleniowe objęte są prawami autorskimi.
Godziny zajęć:
zajęcia rozpoczynają się o godzinie 9:00
logowanie i sprawdzanie ustawień: 8:45 – 9:00
W trakcie szkolenia na bieżąco można zadawać pytania.
Powyższe szkolenie możemy zrealizować również dla Państwa w formie szkolenia zamkniętego po zmodyfikowaniu zgodnie z Państwa życzeniem.
DODATKOWYCH INFORMACJI UDZIELAJĄ
Agnieszka Paliszewska
tel. +48 532 425 622
tel./fax. 32 338 92 92
e-mail: biuro@liderap.pl
Anna Franik
tel. +48 531 099 692
tel./fax. 32 338 92 92
e-mail: biuro@liderap.pl