czyli jak sporządzać umowy handlowe, zabezpieczać interesy firmy i zarządzać kontraktami. Omówienie obowiązujących nowelizacji w roku 2023
Z myślą o osobach odpowiedzialnych za zawieranie umów w firmie zapraszamy na szkolenie, podczas którego nasz ekspert omówi prawne zagadnienia zabezpieczania interesów firmy zarówno na etapie zawierania umów z kontrahentami oraz jaka powinna być treść umowy by wzmocnić pozycję firmy w sytuacjach spornych oraz jak skutecznie dochodzić roszczeń reklamacyjnych. Coraz wyższe wymagania, jakie stawia rynek sprawiają, że podczas zawierania umów i prowadzenia negocjacji nieodzownym staje się znajomości podstawowych pojęć z zakresu prawa gospodarczego. Brak stosownej wiedzy w tym zakresie może podważyć zaufanie do nas, nadszarpnąć wizerunek reprezentowanej firmy, a przede wszystkim utrudnić dochodzenie swoich roszczeń przed sądem w przyszłości. I właśnie z myślą o osobach odpowiedzialnych za zawieranie umów w firmie przygotowany został blok wykładowy poświęcony tej tematyce.
SZKOLENIE ADRESUJEMY DO
CELE SZKOLENIA
PROGRAM SZKOLENIA
1. Wprowadzenie
• terminologia w umowach, jak czytać akty prawne i umowy, jak interpretować umowy
• „triki” prawne – jak można coś ukryć w umowie?, gdzie szukać „pułapek”
• jak dobrać wzór umowy do konkretnej sytuacji, jakich błędów unikać, skąd czerpać wzory
• nowoczesne narzędzia prawne – w jaki sposób z nich korzystać; pomoc przy przygotowywaniu umów
• znaczenie orzecznictwa w rozstrzyganiu wątpliwości prawnych
• hierarchia – akty prawne a wewnętrzne regulacje w przedsiębiorstwie (m.in. umowy, regulaminy), przepisy niezbędne przy przygotowywaniu umów, na co można sobie pozwolić konstruując umowy, najczęściej popełniane błędy
• Prawa i obowiązki stron umowy sprzedaży (Przedsiębiorca – Konsument, Przedsiębiorca – Przedsiębiorca)
2. Zawieranie umów - praktyczne wskazówki
• oferta (charakter prawny oferty; termin związania ofertą; ogłoszenia; reklamy; cenniki; oferta w postaci elektronicznej; odwołanie oferty; przyjęcie oferty; opóźniona odpowiedź na ofertę; modyfikujące przyjęcie oferty; czas i miejsce zawarcia umowy)
• negocjacje(zawarcie umowy, „negocjacje pozorne” i ich konsekwencje)
• aukcja i przetarg (ogłoszenie aukcji lub przetargu; wadium; unieważnienie umowy, obowiązki organizatora aukcji i przetargu, popełniane błędy)
• list intencyjny („oferta, która nie jest ofertą”)
• zamówienia, zapytania – jak je traktować?
• wzorzec umowny (jakie zasady obowiązują w przy posługiwaniu się wzorcami w relacjach Przedsiębiorca – Przedsiębiorca a Przedsiębiorca – Konsument; obowiązek doręczenia; wzorzec w formie elektronicznej, priorytet postanowień umowy nad treścią wzorca; konflikt formularzy; ogólne warunki umów; regulaminy)
• umowa ramowa – skutki prawne, na co zwracać szczególną uwagę
• umowa na wyłączność – konsekwencje, korzyści, zagrożenia
• umowa przedwstępna (ważność umowy przedwstępnej; termin zawarcia umowy przyrzeczonej; skutki nie zawarcia umowy przedwstępnej; przedawnienie)
• pisemne potwierdzenie zawarcia umowy – korzyści i zagrożenia
• forma umowy (m.in. ustna, pisemna, pisemna z datą pewną, pisemna z podpisem poświadczonym, akt notarialny, elektroniczna ) a konsekwencje prawne jej niezastosowania
• kto może podpisywać umowy (reprezentacja ustawowa, pełnomocnik, prokurent); prawidłowe konstruowanie nagłówków, podpisywanie i parafowanie umów oraz załączników; rola KRS i CEIDG; zawieranie umów przez osoby nieuprawnione – konsekwencje prawne, odpowiedzialność członków zarządu za podpisywane umowy
• elementy prawa upadłościowego i naprawczego
• badanie wiarygodności kontrahentów - gdzie szukać informacji
3. Konstruowanie i sprawdzanie umów
• zasada swobody umów i jej granice – jak szczegółowa powinna być umowa, ograniczenia ustawowe
• prezentacja różnic w konstruowaniu umów: Przedsiębiorca – Przedsiębiorca, Przedsiębiorca – Konsument
• cechy szczególne umów, język umowy, preambuła, słowniczek, skróty
• przedmiot umowy
• prawa i obowiązki stron
• modyfikacja umowy – prawnie dozwolone granice, prawo do jednostronnej zmiany umowy, procedura, aneks
• załączniki (np. ogólne warunki umowy/zamówienia, karta gwarancyjna, instrukcja, specyfikacja)
• zasady odpowiedzialności (szkoda; okoliczności, za które dłużnik ponosi odpowiedzialność; modyfikacja ogólnej reguły odpowiedzialności; odpowiedzialność za osoby trzecie; zwolnienie od odpowiedzialności; ciężar dowodu)
• klauzula poufności
• klauzula arbitrażowa
• terminy (m.in. realizacji umowy, płatności w transakcjach handlowych – NOWOŚĆ !!!)
• czym jest kara umowna, zasady naliczania kar umownych, maksymalna wysokość kary umownej
• odsetki (rodzaje, kiedy można ich żądać, obliczanie)
• zadatek a zaliczka; opóźnienie a zwłoka
• wynagrodzenie (ryczałt, kosztorys), formy płatności, oznaczenie cyfrą i słowem, należny podatek, koszty realizacji umowy
• różnica miedzy odstąpieniem od umowy a wypowiedzeniem umowy (czy istnieje możliwość jednostronnego rozwiązania umowy)
• jak zabezpieczyć się przed reklamacjami na etapie zawierania umowy (rękojmia, gwarancja, odpowiedzialności za niezgodność towaru konsumpcyjnego z umową), Ustawa o prawach konsumenta 2014r.
• sposoby na zabezpieczanie prawidłowego wykonania umowy (m.in. weksel, hipoteka, zastaw, przewłaszczenie na zabezpieczenie, zastrzeżenie własności rzeczy sprzedanej, poręczenie, dobrowolne poddanie się egzekucji, gwarancja bankowa/ubezpieczeniowa, klauzula del credere)
• klauzule niedozwolone w umowach
- identyfikacja klauzul abuzywnych, zasady modyfikacji klauzul
- niebezpieczeństwa zastosowania przez przedsiębiorców klauzul abuzywnych w umowach, regulaminach, zamówieniach, kartach gwarancyjnych
- czy można zagwarantować sobie obowiązywanie klauzul niedozwolonych?
• e-mail, sms, fax, nagranie – jak uprawdopodobnić zawarcie umowy?
• na co należy zwrócić szczególną uwagę przy sprawdzaniu umowy?
4. Procedury reklamacyjne w umowach gospodarczych
Proces reklamacyjny w przepisach „przed i po 25.12.2014r.”, wewnętrzne procedury reklamacyjne a powszechnie obowiązujące przepisy, o czy należy pamiętać na etapie konstruowania umowy
• co w miejsce „nieobowiązujących” już ustaw
- ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej
- ustawy o ochronie niektórych praw konsumentów[…]
• rękojmia, gwarancja, odpowiedzialność na zasadach ogólnych – jak opisać każdą z instytucji w umowie
• reklamacje a prawo europejskie i konwencje międzynarodowe – na co zwrócić szczególną uwagę w kontraktach międzynarodowych
• wewnętrzne procedury, regulaminy, ogólne warunki sprzedaży, zamówienia – jak się w nich zabezpieczać przed reklamacjami
• sprzedaż, sprzedaż poza lokalem przedsiębiorstwa (np. przedstawiciel handlowy), sprzedaż na odległość (np. Internet, telefon) – sposoby na ograniczanie odpowiedzialności sprzedawcy
• umowa o dzieło, umowa o roboty budowlane - a procedury reklamacyjne
Zakres odpowiedzialności sprzedawcy – jak go prawidło określić w umowie
• wada fizyczna i wada prawna – jak prawidłowo kwalifikować wady?
• należyta jakość rzeczy, średnia jakość rzeczy - jak je opisać w umowach?
• właściwości rzeczy, o których zapewniał sprzedawca w umowie
• stan niezupełny a braki ilościowe
• odbiór rzeczy - prawa i obowiązki stron umowy; utrata uprawnień z tytułu rękojmi – o jakie zastrzeżenia warto zadbać zawierając umowę
• wiedza sprzedawcy o wadzie na etapie sprzedaży i wydania rzeczy – jak należy się zabezpieczyć przed przyszłymi reklamacjami
Rękojmia (PRZEDSIĘBIORCA – PRZEDSIĘBIORCA; PRZEDSIĘBIORCA – KONSUMENT)
• funkcje rękojmi
• dopuszczalna modyfikacja odpowiedzialności z tytułu rękojmi
• wyłącznie odpowiedzialności z tytułu rękojmi
• ciężar dowodu
• uprawnienia Kupującego
- usunięcie wady (termin, ilość dopuszczalnych napraw, nieskuteczność naprawy, nieprzyjęcie naprawy)
- wymiana
- obniżenie ceny
- odstąpienie od umowy (m.in. istotność wady)
• kiedy sprzedawca ma prawo odmówić usunięcia wady lub wymiany (Przedsiębiorca- Przedsiębiorca)
• kiedy sprzedawca może odmówić demontażu i ponownego zamontowania rzeczy wadliwej? Jakie możliwości ma wówczas Konsument?
• terminy związane z procesem reklamacyjnym (5 lat, 2 lata, 1 rok, 12 miesięcy, 14 dni, niezwłocznie, zawieszenie terminu)
• domniemanie istnienia wady w procesie reklamacyjnym
• ustosunkowanie się do żądań reklamującego – termin, konsekwencje
• koszty procesu reklamacyjnego
• odrzucenie reklamacji
• odwołanie od odrzuconej reklamacji
Gwarancja przy sprzedaży (PRZEDSIĘBIORCA – PRZEDSIĘBIORCA; PRZEDSIĘBIORCA – KONSUMENT)
• jak gwarancja chroni sprzedawcę, kiedy warto stosować gwarancję?
• karta gwarancyjna – co warto w niej uregulować, gwarancja w umowie handlowej
• proces reklamacyjny; jak przebiega reklamacja z tytułu gwarancji, do kogo składa się reklamację?
• prawa i obowiązki stron umowy
• terminy (2 lata, 14 dni)
• jak łatwo odrzucać reklamację z tytułu gwarancji
• klauzule niedozwolone w gwarancjach
Umowy z kontrahentami zagranicznymi – o co zadbać na etapie podpisywania umowy; klauzula wyboru prawa; język umowy; wyłączenie odpowiedzialności
Międzynarodowa sprzedaż towarów a procedury reklamacyjne
• kiedy należy stosować Konwencję Wiedeńskiej?
• zawarcie umowy, jak zabezpieczyć się w ofercie na wypadek reklamacji?
• dzasady odpowiedzialności, środki ochrony prawnej, uprawnienia stron umowy
• klauzula wyboru prawa
5. Problemy z realizacją umowy
• klauzula rebus sic stantibus – czy zawsze należy wykonać umowę? Kiedy przedsiębiorca może uchylić się od podpisanej umowy?
• jak unieważniać umowę? Prezentacja dostępnych narzędzi prawnych
• niewykonanie lub nienależyte wykonanie umowy przez kontrahenta – jak dochodzić odszkodowania? Jak postępować?
• cesja wierzytelności, potrącenie
• przedawnienia roszczeń - terminy, jakie okoliczności przerywają bieg przedawnienia?
• metody rozstrzygana sporów (sądownictwo powszechne, sądownictwo polubowne(arbitraż), mediacja, koncyliacja). Jak się przygotować do potencjalnych sporów, przygotowanie dowodów, zabezpieczenie roszczeń
• NOWOŚĆ !!! - Roszczenia sprzedawcy w związku z wadliwością rzeczy sprzedanej („regres między sprzedawcami”)
- roszczenia: Sprzedawca – Hurtownik – Dystrybutor – Producent/Importer
- podstawy do odpowiedzialności między sprzedawcami za reklamacje składane przez konsumentów, przesłanki odpowiedzialności
- odszkodowanie (m.in. utracone korzyści)
- przedawnienie roszczeń (6 miesięcy)
- brak możliwości wyłączenia i ograniczenia odpowiedzialności między sprzedawcami
6. Elementy własności intelektualnej i przemysłowej w umowach
7. Elementy nieuczciwej konkurencji w umowach
8. Tajemnica przedsiębiorstwa
9. Studium przypadków – analiza przygotowanych przykładów i przykładów przedstawionych przez uczestników
Łukasz Świderek
Przewód doktorski w Zakładzie Prawa Gospodarczego i Handlowego Wydziału Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego; wykładowca na uczelniach wyższych; akredytowany wykładowca na Kursie dla kandydatów na członków rad nadzorczych spółek z udziałem Skarbu Państwa (Kurs Ministerstwa Skarbu Państwa); od wielu lat prowadzi wysoko oceniane warsztaty szkoleniowe (zrealizowanych ponad 8000 godzin dydaktycznych);
prawnik, adwokat, ponad 15-letnia praktyka w obsłudze prawnej klientów korporacyjnych i procesów inwestycyjnych – specjalizacja w zakresie prawa cywilnego, prawa gospodarczego (w tym prawa spółek i kontraktów), prawa upadłościowego i naprawczego; ekspert kilku renomowanych kancelarii prawnych (adwokackich i radcowskich);
prelegent na międzynarodowych, ogólnopolskich i regionalnych konferencjach naukowych;
Autor licznych publikacji naukowych (artykuły, książki) m.in. :
Książki:
• „Umowy handlowe w pytaniach i odpowiedziach", wyd. I
• „Spółki handlowe w pytaniach i odpowiedziach", wyd. I i II
• „Instytucje prawa handlowego w projekcie kodeksu cywilnego" - "Prokura", Przegląd Prawa i Administracji LXXXIV
Artykuły:
• „Prawno-podatkowe skutki przekształcenia spółki. Wybrane regulacje”
• „Status notariusza jako punkt wyjścia do zmian w ustawie Prawo upadłościowe i naprawcze”
• „Proponowane zmiany w prawie upadłościowym i naprawczym – wybrane regulacje”
• „Czy faktura VAT jest wystarczająca, by udokumentować wniesienie wkładu do spółki cywilnej lub handlowej”
• „Arbitraż - alternatywa dla sądownictwa powszechnego"
• „Sąd Arbitrażowy przy Dolnośląskiej Izbie Gospodarczej - nowe możliwości"
Referaty wygłoszone na konferencjach naukowych:
• „Dokument elektroniczny”
• „Ochrona konsumenta w prawie wspólnotowym”
• „Prawa i obowiązki stron umowy gospodarczej”
• „Projektowane zmiany w Prawie upadłościowym i naprawczym”
• „Kandydat na członka rady nadzorczej spółki z udziałem Skarbu Państwa”
• „Ochrona praw osób o szczególnych uprawnieniach w przypadku łączenia się spółek kapitałowych”
• „Arbitraż – alternatywne metody rozstrzygania sporów”
• „Etyka w życiu gospodarczym”
• „Transfer innowacyjnych technologii i wiedzy - tryby i formy zawierania umów handlowych”
DODATKOWYCH INFORMACJI UDZIELAJĄ
Agnieszka Paliszewska
tel. +48 532 425 622
tel./fax. 32 338 92 92
e-mail: biuro@liderap.pl
Anna Franik
tel. +48 531 099 692
tel./fax. 32 338 92 92
e-mail: biuro@liderap.pl